Logowanie

Jesteś już członkiem?
Zaloguj się tutaj, używając danych dostępowych.

Kluby w Europie

Wybierz kraj

Pierwszy w pełni elektryczny autokar marki MAN

Pierwszy w pełni elektryczny autokar marki MAN

W maju MAN jako pierwszy europejski producent zaprezentował w pełni elektryczny autokar – nowego Lion’s Coacha E. Na targach Busworld w Brukseli model debiutuje w nowej odsłonie stylistycznej.

•        MAN prezentuje na największych międzynarodowych targach autobusowych w Brukseli innowacyjne, zrównoważone rozwiązania 

•        MAN Lion’s Coach 14 E jako główna atrakcja stoiska – pierwszy w pełni elektryczny autokar świętuje światową premierę

•        Bogata i innowacyjna ekspozycja – od autobusów miejskich i międzymiastowych po autokary i nowe minibusy

•        Unikatowe akcenty marki NEOPLAN i debiut technologii EfficientHybrid w autobusie MAN Lion’s Intercity

•        Nowa generacja akumulatorów własnej produkcji

•        Bogata oferta usług i rozwiązań cyfrowych zwieńczająca prezentację MAN na targach

 

Na Busworld Europe 2025 w Brukseli MAN Truck & Bus prezentuje się jako producent konsekwentnie stawiający na zrównoważoną mobilność i innowacje technologiczne. Największe międzynarodowe targi autobusowe, odbywające się w dniach 4–9 października 2025 r., są dla firmy okazją do przedstawienia kolejnego etapu strategii zeroemisyjnej. W centrum uwagi znajduje się światowa premiera modelu MAN Lion’s Coach 14 E – pierwszego w pełni elektrycznego autokaru od europejskiego producenta. Na stoisku w hali 4 odwiedzający mogą podziwiać również cztery inne innowacyjne pojazdy marek MAN i NEOPLAN, najnowsze rozwiązania techniczne – w tym akumulator MAN BatteryPack – oraz szeroką ofertę usług i narzędzi cyfrowych. „Dzięki naszemu eCoachowi wkraczamy w nową erę bezemisyjnych podróży. Elektryfikacja floty, liczne innowacje technologiczne i nowoczesne usługi to elementy, dzięki którym konsekwentnie stawiamy na efektywny, zrównoważony i zdigitalizowany transport” – podkreśla Barbaros Oktay, szef działu autobusów w MAN Truck & Bus.

Światowa premiera: MAN Lion’s Coach 14 E

Prezentowany w Brukseli MAN Lion’s Coach 14 E to pierwszy autokar z napędem akumulatorowym w ofercie wiodącego europejskiego producenta. Po sukcesie rodziny Lion’s City E – prawie 3000 wyprodukowanych egzemplarzy dla transportu miejskiego i podmiejskiego – MAN stawia kolejny kamień milowy w rozwoju elektromobilności. Autokar wykorzystuje sprawdzoną technologię napędową z seryjnie produkowanego eTrucka oraz innowacyjne pakiety akumulatorów NMC, wytwarzane w zakładzie w Norymberdze. „Dzięki wykorzystaniu sprawdzonych komponentów z sektora pojazdów ciężarowych oraz wieloletniemu doświadczeniu w obszarze autobusów elektrycznych, operatorzy zyskują wysoką niezawodność oraz efekt synergii w zakresie obsługi serwisowej i dostaw części zamiennych” – podkreśla Heinz Kiess, dyrektor ds. marketingu produktu w segmencie autobusów w MAN Truck & Bus. Lion’s Coach E oferuje użyteczną pojemność akumulatorów od 320 do 480 kWh, co w optymalnych warunkach pozwala na przejechanie do 650 km bez konieczności doładowania. Inteligentna koncepcja aerodynamiczna pozwoliła znacząco obniżyć współczynnik oporu powietrza (Cw). Jednocześnie eCoach zapewnia miejsce dla maksymalnie 63 pasażerów, bez jakichkolwiek ograniczeń w przestrzeni bagażowej względem wersji z silnikiem Diesla.

Lion’s City E – rocznik modelowy 2025 - wyposażony w nową generację akumulatorów MAN BatteryPac

Drugą kluczową atrakcją stoiska MAN jest model Lion’s City 12 E LE, który podczas targów zostanie zaprezentowany z licznymi innowacjami przewidzianymi dla rocznika modelowego 2025. Pojazd ten stanowi tym samym kolejny istotny etap rozwoju cenionej serii Lion’s City E. Najważniejszym elementem jest tu nowa generacja akumulatorów litowojonowych NMC własnej produkcji MAN-a. Linia produkcyjna w norymberskiej fabryce jest obecnie przystosowywana do osiągnięcia mocy do 50 000 sztuk rocznie. Nowe akumulatory charakteryzują się jeszcze wyższą gęstością energii, zoptymalizowanymi systemami bezpieczeństwa i większą elastycznością ładowania. Dla operatorów, kierowców i pasażerów oznacza to wyższą efektywność i jeszcze większe bezpieczeństwo. Prezentowany na targach autobus niskopodłogowy posiada ponadto homologację w klasie II, co stanowi kolejną światową premierę na stoisku MAN-a

NEOPLAN Skyliner i Tourliner – ekskluzywność i innowacja

Podczas tegorocznych targów Busworld Europe marka premium NEOPLAN przyciąga szczególną uwagę. Duże zainteresowanie wzbudzają dwa autokary. NEOPLAN Skyliner „Auwärter Edition”, mający swoją premierę targową w wersji limitowanej, oddający ducha tradycji marki. Dzięki aerodynamicznej linii „Sharp Cut”, nowoczesnym technologiom i elementom o nostalgicznej stylistyce model ten łączy tradycję z przyszłością. Równie efektownie prezentuje się NEOPLAN Tourliner C wyposażony w silnik D2676 LOH o zwiększonej mocy i momencie obrotowym oraz zoptymalizowany układ napędowy, który przy mocy 353 kW (480 KM) pozwala uzyskać oszczędność paliwa sięgającą 2,5%. Najnowszy członek rodziny NEOPLAN wyróżnia się nie tylko komfortem i ekonomiką eksploatacji, lecz także funkcjonalnością i bezpieczeństwem. Tourliner, prezentowany na targach w efektownej wersji „Safe and Secure”, został wyposażony w bogaty pakiet systemów asystujących, w tym innowacyjny MAN SafeStop Assist.

Nowa generacja MAN-a TGE Next Level jako baza dla innowacyjnych minibusów  

Światową premierę na stoisku Busworld świętuje również całkowicie odmieniony MAN TGE Coach. Model ten jest częścią oferty minibusów, opartej na całkowicie przeprojektowanym pojeździe bazowym rocznika modelowego 2025 – MAN-ie TGE Next Level. Nowy minibus wyróżnia się innowacyjnymi systemami bezpieczeństwa oraz ergonomicznym miejscem pracy kierowcy, wyposażonym w cyfrowy kokpit i wielofunkcyjną kierownicę.

MAN Lion’s Intercity EfficientHybrid – nowy standard efektywności w transporcie międzymiastowym

Na zewnątrz hali wystawowej, tuż obok stoiska MAN-a w hali 4, swoją światową premierę świętuje MAN Lion’s Intercity z innowacyjnym napędem EfficientHybrid. Technologia, która z sukcesem sprawdziła się już w modelach Lion’s City oraz w niskopodłogowych Lion’s Intercity, teraz po raz pierwszy trafia do segmentu wysokopodłogowego, wyznaczając nowe kierunki rozwoju w transporcie międzymiastowym. Podczas hamowania energia jest odzyskiwana i magazynowana, a dzięki funkcji start-stop silnik wysokoprężny D15 może zostać wyłączony na postoju, co oznacza cichsze przystanki i niższą emisję spalin. Zmagazynowana energia zasila dodatkowo układ napędowy w trybie „boost”, co przekłada się na realne oszczędności paliwa i istotną redukcję emisji.

Nie tylko pojazdy – także usługi i innowacje cyfrowe 

MAN postrzega zrównoważoną mobilność jako kompleksowe wyzwanie. Dlatego obok pionierskich pojazdów firma prezentuje na targach Busworld również wizję „NEOPLAN eCoach 2040 Future Concept” oraz strefę Innovation Corner poświęconą wzornictwu – z koncepcjami wykorzystania zrównoważonych materiałów, m.in. w fotelach autobusowych przyszłości. Bogata oferta obejmuje także szeroki zakres usług: MAN Transport Solutions zapewnia operatorom indywidualne wsparcie w procesie przechodzenia na elektromobilność – od infrastruktury ładowania i planowania eksploatacji po kalkulacje całkowitego kosztu posiadania (TCO). Z kolei cyfrowe rozwiązania MAN DigitalServices wspierają efektywne zarządzanie flotą, m.in. poprzez systemy monitoringu, predykcyjną obsługę serwisową oraz analizy zużycia energii. 

„Nasi klienci mogą oczekiwać od nas nie tylko najnowocześniejszych pojazdów, lecz także kompleksowej oferty w zakresie zrównoważonej mobilności – od akumulatorów i doradztwa po narzędzia cyfrowe” – podkreśla Robert Katzer, dyrektor ds. sprzedaży i produktu w dziale autobusów MAN. I dodaje: „Naszym celem jest odgrywanie kluczowej roli w kształtowaniu przyszłości transportu autobusowego. Liczne premiery, nowa generacja akumulatorów, poszerzone portfolio pojazdów elektrycznych, ekskluzywne rozwiązania NEOPLAN, innowacyjne technologie hybrydowe oraz szeroki wachlarz usług – tym wysyłamy jasny sygnał: MAN stawia na mobilność, która jest zarówno zrównoważona, jak i ekonomiczna.”