Page 9 - MM 01-2015
P. 9
MAN MAGAZINE 1/2015 nie ważne i dziś. W tym samym roku MAN darczego” młodej jeszcze wówczas Republiki technologię silników podpodłogowych, ale zwykle istotne kwestie dla konstruktorów w „Podstawą sukcesu dziś, ergonomia i komfort jazdy stanowiły nie- wyprodukował pierwszy niskopodłogowy au- Federalnej Niemiec. Już w 1951 roku €irma również charakterystyczne logo, które stało tobus z podwoziem z niską ramą. Dotychczas MAN udowodniła swoją innowacyjność się symbolem koncernu. Od tego czasu styli- €irmie MAN. W latach 90. największy sukces firmy MAN, zarów- autobusy MAN konstruowane były na podwo- wprowadzając na rynek pierwszy niemiecki zowany Lew Brunszwicki zdobi kratki chłod- odnosił model F2000. Już w 1994 roku ten ty- ziach ciężarówek. silnik dla pojazdów ciężarowych z turbodoła- nic wszystkich pojazdów użytkowych wypro- poszereg klasy ciężkiej został standardowo no w przeszłości, dowaniem. Ten sześciocylindrowy silnik dukowanych przez MAN. W późnych latach wyposażony w silnik z elektronicznym syste- W 1928 MAN ZAPREZENTOWAŁ pierwszy osiągał moc 175 KM przy pojemności 8,92 li- 70. MAN rozpoczął współpracę z VW w seg- mem regulacji wtrysku paliwa. jak i dziś, jest na- trzyosiowy pojazd ciężarowy, który stał się tra, co stanowiło imponujący wzrost efek- mencie lekkich pojazdów użytkowych, produ- Autobusy MAN również przechodziły sze doświadczenie prekursorem wszystkich ciężkich pojazdów tywności aż o 35%. W 1955 roku MAN prze- kując wspólnie do 1993 roku sześcio i ośmio- ważne etapy rozwoju. W 1992 roku MAN za- niósł produkcję ciężarówek i autobusów do produkowanych przez €irmę. W roku 1932 mo- kompetencji w zakresie produkcji silników. 140 tonowe pojazdy serii G. Obecnie MAN jest czę- prezentował autokar Lion’s Star, który zapo- w branży, orienta- del S1H6 został wyposażony w silnik wysoko- nowej siedziby w Monachium, a zakłady w ścią koncernu VW. czątkował wszystkie późniejsze generacje au- prężny D4086 o mocy 140 KM – był on wów- Norymberdze zaczęły pełnić rolę centrum tobusów o tej nazwie. Przy współczynniku cja na potrzeby czas uważany za najmocniejszą ciężarówkę z NAJBARDZIEJ REPREZENTACYJNYMI pojaz- oporu aerodynamicznego wynoszącym 0,41 ten wysokopodłogowy autokar zapewniał wy- klienta oraz inno- silnikiem Diesla na świecie. Kolejnym kamie- MAN wielokrotnie potwierdzał swoją in- KONI MECHANICZNYCH dami MAN były zawsze pojazdy budowlane z niem milowym w rozwoju technologicznym nowacyjność także w sektorze autobusów. W silnikiem przed kabiną oraz pojazdy klasy jątkowo dobrą aerodynamikę i efektywność. wacyjne koncepcje €irmy było skonstruowanie w 1937 roku wyjąt- roku 1961 €irma wprowadziła na rynek model W 1932 roku model S1H6 marki MAN z ciężkiej przeznaczone do transportu długody- Nowe tysiąclecie przyniosło nowe pasmo kowo oszczędnego silnika z bezpośrednim 750 HO, który był pierwszym autobusem o silnikiem o mocy 140 KM był najmocniej- stansowego z silnikiem pod kabiną – takie jak innowacji. W roku 2000 „Trucknology Genera- napędu”. szym pojazdem ciężarowym z silnikiem wtryskiem paliwa oraz wprowadzenie napędu modułowej konstrukcji podwozia. Diesla na świecie. Rok później powstała typ 19.280, który jako pierwszy pojazd MAN tion Typ A”, czyli typoszereg TGA, wyznaczył na wszystkie koła. Na standardowym podwoziu montowano jeszcze mocniejsza wersja o mocy 150 KM. otrzymał w 1978 roku tytuł „Pojazdu ciężaro- nowe standardy w zakresie komfortu i ergono- Henning Stibbe, kierownik archiwum historycznego, MAN Truck & Bus W okresie odbudowy gospodarczej po różne warianty zabudowy dla autobusów li- Zdjęcia: Archiwum historyczne MAN Truck & Bus wego roku”. Potem doszło wiele kolejnych na- mii oraz zapoczątkował nowe technologie, ta- drugiej wojnie światowej istniało wielkie za- niowych, regionalnych oraz dla autokarów gród, na przykład dla modelu MAN F90 wy- kie jak skrzynia biegów MAN TipMatic i sys- potrzebowanie na pojazdy ciężarowe. W la- dalekobieżnych. produkowanego w roku 1986, który rok póź- tem MAN Comfort-Shift optymalizujący tach 50. dwudziestego wieku pojazd MAN F8 Po przejęciu w 1971 roku €irmy Büssing niej również otrzymał tytuł „Truck of the zmianę biegów. Przejęcie marki NEOPLAN w z silnikiem V8 o mocy 180 KM otrzymał sta- Automobilwerke wraz z zakładami produkcyj- year”. Szczególne wrażenie zrobiła jego wyjąt- 2001 roku umocniło pozycję €irmy MAN w tus pojazdu ¨lagowego okresu „cudu gospo- nymi w Salzgitter, MAN pozyskał nie tylko jej kowo obszerna kabina. Zarówno wtedy, jak i segmencie autokarów klasy premium. 1977 1986 2000 MAN wprowadza na rynek serię F90 z nowo Rozpoczęcie współpracy z firmą Volkswagen zaprojektowaną kabiną. Nutzfahrzeuge w celu konstruowania lekkich pojazdów użytkowych o masie całkowitej od 6 Prezentacja serii Trucknology Generation TGA daje do 10 ton. Produkcja tzw. wspólnej serii VW- początek wielkiej kampanii produktowej. -MAN rusza w roku 1979. 2001 1971 1978 1992 MAN przejmuje marki MAN przejmuje ÖAF oraz MAN po raz pierwszy otrzymuje NEOPLAN, ERF i Star. Büssing Automobilwerke. tytuł „Truck of the year” za mo- Na rynek wchodzi autokar Pozyskuje również logo w del 19.280. MAN Lion’s Star, zdobywając kształcie lwa, który do- tytuł „Autokaru roku”. tychczas reprezentował firmę Büssing. 08 09
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14