Page 7 - MM 01-2015
P. 7
MAN MAGAZINE 1/2015 Gotowi na W 2015 roku koncern MAN Cwpisano nową €irmę o nazwie €irma MAN przez 100 lat wywarła istotny zerwiec 1915 roku – do rejestru wpływ na rozwój pojazdów ciężarowych i au- handlowego miasta Norymberga obchodzi ważną tobusów – i robi to nadal. rocznicę – 100 lat temu „Lastwagenwerke M.A.N.-Saurer”. Została ona W 1916 roku produkcja została przeniesio- przyszłość rozpoczęto konstrukcję utworzona jako spółka joint venture fabryki na do zakładów MAN w Norymberdze. Po dwóch latach, po wycofaniu się €irmy Saurer, maszyn Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg pojazdów użytkowych AG i szwajcarskiego producenta pojazdów przedsiębiorstwo zaczęło prowadzić działal- użytkowych Saurer. W niedługim czasie wspól- ność pod nazwą „M.A.N. Lastwagenwerke”. W MAN. Poniżej prezentujemy ną fabrykę w niemieckim Lindau nad Jeziorem roku 1924 €irma MAN zaprezentowała pierw- przegląd najważniejszych szy pojazd ciężarowy z silnikiem Diesla z bez- Bodeńskim opuściła pierwsza trzytonowa cię- żarówka MAN-Saurer, a wkrótce potem pierw- pośrednim wtryskiem paliwa, stwarzając tym wydarzeń w historii €irmy. sze autobusy wykorzystywane przez Cesarski Urząd Pocztowy i przewożące na długich dy- dzenia na rynek silników wysokoprężnych dla stansach zarówno pasażerów, jak i listy i pacz- samym podstawy do triumfalnego wprowa- pojazdów ciężarowych. Pozwoliło to zaoszczę- ki. Takie były początki pojazdów użytkowych dzić nawet do 75% kosztów eksploatacyjnych MAN – to historia sukcesu, która w znaczący w porównaniu z powszechnie stosowanymi 1915 €irmy. Nieustannie wprowadzając zaawanso- oszczędność i efektywność stanowiły dla €ir- wówczas silnikami benzynowymi. Już wtedy sposób ukształtowała historię nie tylko samej my MAN dwa podstawowe cele, które są rów- wane a często także rewolucyjne innowacje, MAN przy współpracy z firmą Saurer produku- 1924 1951 1961 je pierwsze pojazdy ciężarowe i autobusy w Lindau na południu Niemiec. Rok później pro- dukcja zostaje przeniesiona do zakładów MAN MAN konstruuje pierwszy w Norymberdze. silnik Diesla z bezpośrednim Pierwszy niemiecki silnik wtryskiem paliwa. W ten spo- dla pojazdów ciężarowych z MAN wprowadza na rynek model 750 HO – pierw- sób zaczyna się trwająca do turbodoładowaniem ozna- szy autobus o modułowej konstrukcji podwozia do dziś historia wielkiego sukce- cza podwyższenie efektyw- wykorzystania w liniach miejskich i regionalnych su silników wysokoprężnych ności o 35% w porównaniu oraz w autokarach. w pojazdach ciężarowych. do tradycyjnych silników – sześciocylindrowy MAN 1546 GT osiąga moc 175 KM zamiast 130 KM. 1932 Przy 140 KM model MAN S1H6 jest najmocniej- szym pojazdem ciężaro- wym z silnikiem Diesla na 1951 1955 świecie. Rok później MAN wprowadza na rynek mo- del osiągający moc do Produkcja ciężarówek, autobusów i ciągni- 150 KM. Zdjęcia: Archiwum historyczne MAN Truck & Bus Pojazd MAN F8 z silnikiem V8 o ków zostaje przeniesiona z Norymbergi do nowych zakładów w Monachium. Pierwszy 1 mocy 180 KM staje się pojazdem pojazd ciężarowy, który zjeżdża z linii pro- 1897897 dukcyjnej, to model MAN 515 L1. Silniki flagowym okresu „cudu gospodar- nadal produkowane są w Norymberdze. czego” odradzających się Niemiec. R Rudolf Diesel, wspólnie z udolf Diesel, wspólnie z inżynierami MAN konstruuje nżynierami MAN konstruuje i p pierwszy silnik wysokoprężny.ierwszy silnik wysokoprężny. 06 07
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12