Page 10 - MM 01-2015
P. 10
MAN MAGAZINE 1/2015 Wprowadzenie w 2004 roku silników D20 dukcję autobusów miejskich z napędem hy- „Nasza stuletnia oszczędne silniki Diesla spełniające wymogi runkach miejskich. Ten pojazd klasy ciężkiej z układem wtryskowym Common Rail było brydowym – Lion’s City Hybrid. Dzięki temu normy Euro 6 osiągają moc do 640 KM. jest obecnie w fazie testowania. 250 lat historii firmy prawdziwym kamieniem milowym w zakre- nowoczesnemu napędowi pojazd ten jest w historia sukcesu Gaz ziemny (CNG) oraz biogaz to także do- MAN sie technologii silników. MAN był pierwszym stanie ograniczyć zużycie paliwa nawet o 30%. ISTOTNYMI CZYNNIKAMI decydującymi dziś stępne alternatywy. Silniki napędzane gazem producentem pojazdów użytkowych, który Nowy model szybko odniósł wielki sukces i w utorowała drogę o kierunku rozwoju produktów €irmy są CNG mogą również wykorzystywać biogaz, MAN konstruuje pojazdy użytkowe od stu lat, ale historia powstania koncernu sięga jeszcze wprowadził we wszystkich swoich silnikach tą roku 2011 został wyróżniony nagrodą ÖkoGlo- zrównoważony rozwój i cele klimatyczne kon- prawie całkowicie neutralizując emisję CO2. dalej i rozpoczyna się od trzech ważnych dat: oszczędną i ekologiczną technologię elektro- be, a rok później nagrodą Green Bus za kon- do przyszłości cernu, jak również uwarunkowania politycz- Przykładem jest tu nowy autobus przegubo- utworzenia huty żelaza St. Antony w Obe- nicznej kontroli wtrysku paliwa. Zmodernizo- cepcję zrównoważonego rozwoju. pełnej nowych idei ne oraz ograniczone zasoby paliw kopalnych. wy Lion’s City GL CNG napędzany gazem rhausen w 1758 roku oraz założenia fabryki wano również serie pojazdów lekkich i śred- Dlatego MAN bada możliwości rozwoju alter- ziemnym, który zdobył nagrodę „Bus of the maszyn Sandersche Maschinenfabrik w 1840 roku i przedsiębiorstwa Eisengießerei und nich wprowadzając w 2005 roku serie TGL i WAŻNYM CELEM €irmy Man Truck & Bus za- i innowacji”. natywnych koncepcji napędu pojazdów. W year 2015”. Obecna oferta autobusów miej- Maschinenfabrik Klett & Comp w Norymber- TGM. Spełnienie wymagań obowiązującej wsze było konstruowanie pojazdów zapew- Dr Georg Pachta-Reyhofen, Dyrektor Generalny MAN SE przyszłości napędy hybrydowe staną się ele- skich napędzanych gazem ziemnym zostanie dze w 1841 roku. W 1878 roku huta St. Anto- wówczas normy czystości spalin Euro 4 było niających oszczędne zużycie zasobów i posza- mentem koncepcji napędowej we wszystkich w 2016 roku rozszerzona o pojazdy ciężarowe. ny połączyła się z dwoma innymi hutami że- możliwe dzięki połączeniu systemu recyrku- nowanie środowiska naturalnego. W roku obszarach zastosowań. Autobusy miejskie już Analitycy prognozują i badają globalne laza w Zagłębiu Ruhry tworząc przedsiębior- stwo „Gutehoffnungshütte” (GHH), natomiast lacji spalin oraz zastosowania €iltrów cząstek 2012 MAN sprostał wymogom nowej normy dziś stosują seryjny układ obejmujący silnik trendy, aby na ich podstawie wyznaczać kieru- dwaj południowoniemieccy prekursorzy stałych bez użycia domieszek takich jak Ad- Euro 6 dotyczącej czystości spalin wprowa- Diesla i elektryczny napęd hybrydowy. W sek- nek rozwoju przyszłych generacji pojazdów. wspólnie utworzyli w 1898 roku fabrykę Ma- Blue. Dwa lata później dwa nowe modele za- dzając na rynek najnowszą generację pojaz- torze pojazdów użytkowych €irma MAN za- MAN prowadzi wstępne badania nad konstruk- schinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG – w skrócie MAN. W latach 1893-1897 Rudolf stąpiły serię TGA w klasie pojazdów ciężkich: dów serii TG. Spełniają one najbardziej rygo- prezentowała na targach IAA 2014 pojazd TGX cją pojazdów, które do niektórych zadań nie Diesel w tej właśnie fabryce w Augsburgu TGX przeznaczony do transportu dalekobież- rystyczne wymagania zapewniając równocze- Hybrid jako koncepcję optymalnego pod będą potrzebowały kierowców – na przykład konstruował pierwszy silnik wysokoprężny, nego oraz TGS działający w segmencie trak- śnie optymalną efektywność zużycia paliwa. względem całkowitego kosztu eksploatacji pojazdy zabezpieczające drogi, na których pro- który stworzył podstawy dla późniejszych ge- cyjnym i ciężkim segmencie dostawczym. Jesienią 2014 roku €irma MAN zaprezentowała napędu hybrydowego w transporcie daleko- wadzone są prace budowlane. Te i inne nowe neracji silników w pojazdach użytkowych marki MAN. W 1921 doszło do połączenia Oba pojazdy otrzymały po raz siódmy w hi- najnowszą generację silników D38 stanowią- bieżnym. Zaprojektowany przez €irmę MAN pomysły będą dla MAN Truck & Bus nieustan- MAN i GHH, i w ten sposób powstała istnieją- storii €irmy tytuł „Truck of the year”, ustana- cych ukoronowanie stuletniej historii kon- pojazd testowy Metropolis o napędzie wy- nym motorem postępu w projektowaniu naj- ca do dziś firma, która od 2011 roku należy wiając rekord w branży. strukcji silników dla pojazdów użytkowych. łącznie elektrycznym jest wyposażony w Ran- nowocześniejszych pojazdów użytkowych. do koncernu VW. W roku 2010 MAN rozpoczął seryjną pro- Przy dwustopniowym turbodoładowaniu, te ge Extender i przeznaczony do jazdy w wa- 2005 2014 Wprowadzenie na rynek modeli 2010 Nowe silniki D38 spełniające normę Euro 6 dla pojazdów MAN TGX oferują moc TGL i TGM w klasie pojazdów lek- od 520 do 640 KM. kich i średnich od 7,5 do 26 ton Rusza seryjna produk- uzupełnia ofertę MAN Trucknology cja autobusów miej- Generation. skich MAN Hybrid. 2004 2011 Silniki D20 z układem Common Rail Powrót legendy: 2015 zapoczątkowują całkowicie nową Na rynek wraca technologię elektronicznej kontroli 2007 dwupokładowy 2012 Autobus przegubowy Lion’s City GL wtrysku paliwa. NEOPLAN Skyliner. CNG napędzany gazem ziemnym zdo- bywa tytuł „Bus of the year”. i TGX spełniających wymogi normy Euro 6. W klasie pojazdów ciężkich, seria TGA Zdjęcia: Archiwum historyczne MAN Truck & Bus Debiut pojazdów MAN TG serii TGL, TGM, TGS zostaje zastąpiona modelami MAN TGS i TGX. Oba otrzymują od dziennikarzy branży tytuł „Truck of the year 2008”. 10 11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15