Page 8 - MAN_Magazin_02_2014_OKOK
P. 8
man magazine 2/2014 mocny akc ent Od ponad stu lat fachowa wiedza i innowacyjność stano- wią podstawy rozwoju silników firmy MAN, a kluczowe technologie wyznaczają kierunek w produkcji wysoce efektywnych maszyn. Nowy model D38 łączy imponującą efektywność z niskimi kosztami eksploatacyjnymi. m z „wyjątkowej możliwości konstrukcji zupełnie ój silnik wciąż robi postę- py”. Kiedy w 1895 roku nowego silnika oraz kontynuacji projektu i sy- Rudolf Diesel rozmyślał mulacji do momentu opracowania pierwszych prototypów i rozpoczęcia produkcji seryjnej”. o swoim dziele – urze- czywistnionym dzięki firmie MAN – jego wyna- NASTĘPCY RUDOLFA DIESLA łączą techno- lazek miał zaledwie trzy lata. Nie mógł przypuszczać, że wypowiedziane logie jazdy i postęp technologiczny w centrach kompetencji silników firmy MAN, gdzie opra- przez niego zdanie będzie nadal aktualne w XXI cowuje się wysoce efektywne systemy, takie wieku. Jego słuszność zostanie po raz kolejny jak silniki Diesla i silniki gazowe o zakresie udowodniona jesienią 2014 roku, kiedy MAN mocy od 150 KM do 1800 KM. Są one przezna- Truck & Bus zaprezentuje swoje najważniejsze czone nie tylko dla pojazdów użytkowych osiągnięcia na Targach pojazdów użytkowych marki MAN, ale także dla pojazdów drogo- IAA w Hanowerze i przedstawi gościom swoje wych i szynowych, jachtów i łodzi użytko- kompetencje w zakresie silników. Na głównej wych, agregatów prądotwórczych lub elektro- scenie prezentowany jest MAN D38, sześciocy- ciepłowni oraz dla maszyn budowlanych i rol- lindrowy silnik o pojemności skokowej 15,2 litra niczych. „Podstawowy silnik o różnorodnym i trzech opcjach poziomu mocy – 520 KM, 560 zastosowaniu” służy tu jako fundament. „To KM albo 640 KM. Choć ten wysoce innowacyj- punkt wyjścia dla opracowania serii składają- ny silnik Euro 6 zaprojektowano z myślą o ru- cej się z cztero- i sześciocylindrowych silni- chu dalekobieżnym, ruchu trakcyjnym i trans- ków MAN dla pojazdów drogowych, a także porcie ciężkim, to waży on aż o 160 kilogramów ośmio- i dwunastocylindrowych silników dla mniej niż jego poprzednik D28-V8. maszyn rolniczych, pociągów, jachtów, łodzi Zespół około 70 specjalistów pracujący użytkowych oraz dieslowskich i gazowych pod kierownictwem dyrektora projektu Nor- jednostek napędowych do agregatów prądo- berta Schatza spędził blisko pięć i pół roku twórczych i wprowadzania ich na rynek z konstruując nowy silnik D38. „Zależało nam na maksymalną ilością identycznych kompo- stworzeniu solidnej, niezawodnej i wysoce nentów" – mówi Walter Gotre, Kierownik ds. efektywnej jednostki, która potrafiłaby spro- efektywności silników i emisji spalin w firmie stać nawet najtrudniejszym zadaniom trans- MAN. „Im więcej komponentów można zasto- portowym przy mocy 500 KM lub większej” – sować w różnych projektach silników, tym le- Zdjęcie: Christian Stoll mówi Schatz, przedstawiając zarys projektu. piej. Jest to korzystne z punktu widzenia efek- Ten 53-letni dyplomowany inżynier cieszy się tywnego rozwoju i montażu, a później uła- Funkcjonalność i konstrukcja: Głowicę nowego silni- ka D38 wykonano z bardzo wytrzymałych materia- łów; zawiera ona nowy system chłodzenia i innowa- cyjny mechanizm sterowania zaworami (na zdjęciu). 08 09
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13