Page 13 - MAN_Magazin_02_2014_OKOK
P. 13
MAN MAGAZINE 2/2014 Cenny kruszec: Ruda chromu z Republiki Południowej Afryki to bardzo Załadowany i gotowy do drogi: Kierowca podpisuje dokument poszukiwany surowiec. paliwowy i odbiera pojazd przed dalszą podróżą. Ciężki transport: Ciężarówka Michaela Sipho jest ładowana w kopalni w Piet Retief. rzez wschodnią część Republiki wzdłuż parków narodowych i zbiorników Postój: Podczas trasy Michael Sipho robi Południowej Afryki przewija się wodnych, przecina pastwiska, miasta i wio- sobie przerwę, żeby odwiedzić siostry w autostrada krajowa nr 2, jeste- ski, biegnie wzdłuż granicy ze Suazi i niekie- okolicach Pongoli. śmy na odcinku pomiędzy Em- dy przechodzi w górski przesmyk. To trudna pangeni a Pongolą. Mijamy kil- podróż dla załadowanych po brzegi ciężaró- wek, zwłaszcza ze względu na strome podjaz- P kaset metrów gęstych zarośli i u Ciężki skrzyżowania dróg pojawia się kilka chat. 1500 rowców przewozi rudę chromu z kopalni na dy. Port Richards Bay znajduje się na pozio- mie morza, podczas gdy Piet Retief leży na północy kraju do Richards Bay, skąd minerał Drut telegraficzny przyczepiony do krzywe- wysokości 1250 metrów, na wzgórzach pro- wysyłany jest w świat. W drodze powrotnej go drewnianego słupa rozciąga się nad solid- ciężarówki napełniane są węglem lub innym nie skonstruowaną drogą, a w cieniu drzewa wincji Mpumalanga. Krótki postój w rodzin- metal awaryjne. Dwie dziewczynki w kolorowych KILOMETRÓW nych testów praktycznych oddział Chrome dociera do Piet Retief – miejscowości, gdzie materiałem sypkim wykorzystywanym do siedzi rodzina. Michael Sipho parkuje swoją nym domu to jedyny odpoczynek Michaela obróbki rudy. Po przeprowadzeniu gruntow- przed dojazdem do celu. Po pięciu godzinach ciężarówkę MAN w zatoczce i włącza światła drogi i domy znacznie różnią się od schlud- sukienkach stoją w trawie rosnącej wzdłuż Carriers częściowo odnowił swoją lotę w 2012 nych bulwarów Richards Bay. Pył węglowy Podróż z Richards Bay do Rustenburga i z roku, kupując 140 ciężarówek MAN TGS. „Na- drogi. Czekały na niego. „To moje siostry” – powrotem to nie lada wyzwanie: różnica mówi Michael. Ten młody kierowca jeździ sza decyzja złożenia zamówienia w irmie pokrywa nierówną, błotnistą nawierzchnię, a wysokości wynosząca 1250 metrów i ciężarówkami od trzech lat i w ten sposób MAN wynikała w dużej mierze z faktu, że po- nadchodzący front burzowy sprawia, że par- zróżnicowany teren to stres zarówno dla kierowców, jak i dla silników. utrzymuje rodziców i rodzeństwo mieszkają- jazdy te nie doznały absolutnie żadnych uste- king obok kopalni robi się jeszcze ciemniej- r e k p o n a d t e c h n i c z n y c h p o cych w tej małej wiosce na wschodzie kraju. szy. Drogi dojazdowe do kopalni to jedyne od- „To dobra praca” – mówi 29-latek, który kilka miesięcy temu zmienił pracodawcę. Teraz tak krótkie jak tu, w Piet Retief. Michael naj- czynniki, które zadecydowały o naszym wy- pierw przetacza swoją siedmioosiową cięża- pracuje dla firmy transportowej Chrome Retief borze, to niskie zużycie paliwa, bardzo dobry rówkę przez stanowisko ważenia, po czym stosunek kosztów do korzyści, komfort jazdy Carriers i jeździ ciężarówką MAN, którą bar- Namibia Rustenburg Piet Richards 200 tysiącach kilometrów ciągłej pracy. Inne cinki terenowe tych tras i nie zawsze są one dzo sobie chwali: „Jeśli o mnie chodzi, to RPA Bay a także obsługa serwisowa i gwarancje zapew- ustawia ją obok sterty węgla. Ładowarka ko- MAN jest numerem jeden!” niane przez irmę MAN” – wyjaśnia Derick łowa przerzuca czarne złoto do wywrotek, Ruda chromu z kopalń Republiki Południowej Afryki Reinhardt, CEO irmy RTG. Przy wysokiej które wypełniają się w kilka minut. Przed od- ma duży popyt w branży metalurgicznej na całym OD DZIESIĘCIOLECI Republika Południowej 34-tonowej ładowności i stosunkowo trudnej jazdem ciężarówka jest ponownie ważona. świecie. Ciężarówki MAN przewożą tony tego surowca Afryki przechodzi zmiany i jest motorem roz- południowoafrykańskiej topograii, pojazdy „Udanej podróży!” – mówi pracownik kopalni woju ekonomicznego całego kontynentu. te używane są w wymagających warunkach i wręcza Michaelowi dokumenty. Michael bę- z północy kraju poprzez strome górskie szlaki do portu W dynamicznie rozwijającym się przemyśle – dlatego umowa serwisowa z pełnym pakie- dzie musiał pokonać kolejne 500 kilometrów Richards Bay. Oto relacja z trasy południowoafrykań- wydobywczym irma Chrome Carriers – ilia tem konserwacji zapewnia precyzyjną obsłu- zanim dotrze do następnego celu – kopalni Reinhardt Transport Group (RTG) – osiągnęła gę w sieci punktów serwisowych irmy MAN. chromu nieopodal Rustenburga, na zachód skiej irmy logistycznej Chrome Carriers. rangę największego prywatnego partnera lo- od Pretorii. Na miejscu wymieni węgiel na gistycznego przedsiębiorstw wydobywczych. Zdjęcia: Richard Kienberger PIERWSZY ODCINEK trasy Michaela wie- rudę chromu, prześpi się kilka godzin i ruszy Skład irmy znajduje się w porcie Richards dzie z Richards Bay na peryferia miejscowo- z powrotem do Richards Bay, skąd jego ładu- Bay, w prowincji KwaZulu-Natal. Jej 284 kie- ści górniczej Piet Retief. Droga ciągnie się nek popłynie do różnych części świata. 12 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18