Page 10 - MAN_Magazin_02_2014_OKOK
P. 10
man magazine 2/2014 Elementy wyposażenia Tempomat GPS „Efficient Cruise” Obudowy lusterek i osłona Na podstawie map cyfrowych i pozycji GPS tempomat chłodnicy w najnowszym modelu rozpoznaje stopień nachylenia wzniesień i spadków na trasie twia też obsługę serwisową i wymianę Nowy MAN TGX D38 MAN TGX D38 są polakierowane w jazdy. Pozwala to na przewidującą i ekonomiczną jazdę. zużytych części”. kolorze platyna srebrny mat. Układ wtryskowy common rail stosowany Najnowszy model ciężarówki MAN przezna- czony do ruchu dalekobieżnego, ruchu we wszystkich silnikach Diesla produkowa- trakcyjnego i do transportu ciężkich ładun- nych przez MAN Truck & Bus pełni rolę ele- ków posiada zupełnie nowy układ napędo- mentu integrującego. Polega na wtrysku pali- wy zawierający wiele innowacji technicz- System śledzenia pasa Turbodoładowanie wa pod ciśnieniem sięgającym 1800 barów – nych. Głównym elementem pojazdu jest Dwustopniowe turbodoładowanie ruchu (LGS) Najnowsza generacja urządzeń sześciocylindrowy silnik D38 o pojemności albo nawet 2500 barów w nowym modelu D38 skokowej 15,2 litra, która zapewnia efek- zapewnia idealne zaopatrzenie silnika w LGS bardzo precyzyjnie – do poszczególnych cylindrów w dokładnie tywność i optymalną wydajność. Dla opcji powietrze do spalania w szerokim zakresie rozpoznaje oznakowanie jezdni, zapewniając w ten sposób obrotów. Silnik D38 osiąga całkowity sprecyzowanych momentach, co prowadzi do 520 KM lub 560 KM, a nawet 640 KM w moment obrotowy już przy 930 obrotach jeszcze wyższy poziom wersji ciągnika siodłowego przystosowanej jego atomizacji. „Czujniki elektroniczne nie- do dużych obciążeń, silnik D38 zapewnia na minutę. bezpieczeństwa i komfortu. ustannie monitorują wszystkie istotne para- optymalne zasilanie dostosowane do róż- metry pracy, takie jak prędkość obrotowa, ob- nych potrzeb – bez zamiaru bicia rekordów ciążenie i temperatura” – wyjaśnia Gotre. Po- mocy. zwala to obliczyć idealny moment wtrysku Silnik jest o 160 kilogramów lżejszy niż oraz dokładną ilość wtryskiwanego paliwa dla jego poprzednik, a nowa skrzynia biegów Wspomaganie hamowania każdego cylindra w dowolnych warunkach MAN TipMatic 2 dodatkowo zapewnia jesz- awaryjnego (EBA) jazdy. Kiedy system wtryskowy dozuje paliwo cze większą efektywność. Supernowocze- System EBA samoczynnie sny i całkowicie zautomatyzowany system uaktywnia hamowanie precyzyjnie dostosowując się do obciążenia zmiany biegów umożliwia dobór przełożeń Oś tylna awaryjne, w przypadku gdy silnika, wtedy silnik otrzymuje tylko tyle pa- kontrolowany przez GPS z zastosowaniem Wyjątkowo długie przełożenie osi kierowcy grozi najechanie na tylnej wykorzystuje moment znajdującą się przed nim liwa, ile potrzebuje i może je spalać całkowicie trzech nowych funkcji „szybkiego przełą- obrotowy nowego modelu MAN i przeszkodę lub zwalniający czania”, „efektywnego zjazdu” oraz „jazdy bez emisji sadzy. z prędkością biegu jałowego” (szczegóły na pozwala zaoszczędzić paliwo. przed nim pojazd. Szukając innowacji konstruktorzy skupia- ilustracji). Długie przełożenie na tylną oś ją się również na kosztach eksploatacyjnych również pomaga zapewnić płynność jazdy i jako na kluczowym parametrze ekonomicz- niskie prędkości obrotów. Wszystko to – włącznie z nowym systemem wtryskowym ności pojazdu. „Definiujemy efektywność w – sprawia, że silnik D38 jest wyjątkowo kategoriach niskiego zużycia paliwa i wytwa- ekonomiczny. Pełna kontrola hamowania, rzania optymalnego momentu obrotowego nawet przy maksymalnym załadowaniu, jest możliwa dzięki Intarder 3 nawet przy niskich prędkościach” – mówi z większym momentem obrotowym hamo- Norbert Schatz, opisując zadania stojące wania oraz funkcji hamowania silnikiem Tempomat adaptacyjny (ACC) przed konstruktorami. Współpraca poszcze- EVB o zwiększonej mocy hamowania wyno- Tempomat adaptacyjny automatycznie utrzymuje gólnych elementów jest zawsze ukierunkowa- szącej 340 kilowatów, a nawet 600 kilowa- bezpieczną odległość od tów w przypadku ciężkich pojazdów z EVB na na okres eksploatacji pojazdu wynoszący Turbo. Wszystkie standardowe wersje mo- pojazdów poprzedzających. do 1,5 miliona kilometrów. delu TGX D38 zawierają funkcję asystenta hamowania awaryjnego (EBA). Opcjonalne dodatki to m.in. system utrzymania pasa PONIEWAŻ SILNIK D38 jest zdecydowanie ruchu (LGS), tempomat adaptacyjny (ACC) lżejszy, właściciele pojazdów odnotują dodatko- oraz system regulowania stałej prędkości wy wzrost efektywności. „Naszym zamiarem „efficient cruise” z wykorzystaniem GPS. było zaoferowanie operatorom pojazdów możli- TGX D38 to pojazd do wszelkich zadań wości przewożenia większego ładunku” – mówi transportowych, a szczególnie do przewo- Schatz. Cel ten został osiągnięty dzięki idealne- żenia ciężkich ładunków. Bez względu na mu doborowi materiałów. „Polega to na optyma- to, czy będzie wykorzystany do przewozu lizacji dotychczas używanych materiałów połą- drewna w Skandynawii, do dalekobieżnego transportu po autostradzie czy do wysyła- MAN TipMatic 2 czonej z optymalizacją konstrukcji tam, gdzie to nia wyjątkowo ciężkich towarów ważących Dzięki funkcji „speed shifting” możliwa jest szybsza konieczne”. Co powiedziałby na to Rudolf Die- do 250 ton, MAN TGX D38 zawsze gwaran- zmiana biegów 10,11,12, a przez to zaoszczędzenie Zaawansowana technologia głowicy cylindra Nowy system doprowadza ciecz chłodzącą w głowicy sel? Pewnie powtórzyłby swoje wcześniejsze tuje niezawodność, maksymalną efektyw- paliwa podczas jazdy pod górę. Funkcja „EfficientRoll” cylindra bezpośrednio do mocno obciążonych optymalizuje zużycie paliwa na lekkich zjazdach, a stwierdzenie: „Mój silnik wciąż robi postępy”. ność i niskie koszty eksploatacyjne. dzięki „Idle Speed Driving” pojazd MAN z miejsca termicznie elementów, redukując w ten sposób ich System ciągłego hamowania przyspiesza od obrotów biegu jałowego. Hamulec silnika MAN EVB oraz Turbo System Common Rail zużycie. Po raz pierwszy w silniku Diesla do ciężarówek MAN stosuje zawory wypukłe, które niemal Więcej informacji o MAN TGX D38 na EVB gwarantują maksymalna moc System Common Rail o ciśnieniu wtrysku się nie deformują i wydłużają żywotność zaworu i targach IAA 2014 znajdziesz pod adresem Ilustracja: MAN hamowania, która wynosi 340 kW, a w 2500 bar pozwala na jeszcze drobniejsze gniazda zaworu. pojazdach stosowanych w transporcie rozpylenie paliwa, a przez to efektywniejsze > www.man.eu ciężkim nawet 600 kW. spalanie. 10 11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15